Потенціал творчості: Театральна трупа Миколи Садовського 1890–1892 років

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31500/2309-7752.18.2022.271050

Ключові слова:

театр корифеїв, репертуар, колоніальне мистецтво, імперія

Анотація

Пропонована публікація має на меті докладно, з дотриманням хронологічної послідовності відстежити творчу й організаційну діяльність театральної трупи під керівництвом Миколи Садовського 1890–1892 років. Мистецька практика цієї трупи, що належить до явища театру українських корифеїв, розглянута як показовий приклад колоніального мистецтва Російської імперії. У дослідженні проаналізовано стилістичні та естетичні характеристики окремих вистав колективу, а також конкретні артистичні здобутки його провідних виконавців. На підставі аналізу численних рецензій, мемуарних відгуків про спектаклі, спогадів і листування митців доведено, що українське театральне мистецтво 1890-х було важливим чинником формування художнього ландшафту Російської імперії. Воно обумовлювало смаки, художні орієнтири, естетичні домінанти широкої публіки та еліт. І попри те, що його повноцінній реалізації в організаційній формі стаціонарного театру завадили заборони російської влади, його вплив на мистецько-інтелектуальне середовище імперії можна назвати безпрецедентним.

Біографія автора

Ганна Веселовська, Інститут проблем сучасного мистецтва НАМ України

Доктор мистецтвознавства, професор, завідувач відділу ІПСМ НАМ України

Посилання

B. (1891). Malorusskaya truppa. Artist, 12, 158.

B. (1891). Malorusskaya truppa. Artist, 13, 148–150.

Babans’ka, N. (2011). Ly’stuvannya Mariyi Zan’kovecz’koyi i Panasa Saksagans’kogo. Zapy’sky’ Naukovogo tovary’stva imeni Shevchenka, CCLXII, 395–436.

Babans’ka, N. (2019). Ly’stuvannya M. Sadovs’kogo z M. Zan’kovecz’koyu. Richny’k muzeyu teatral’nogo, muzy’chnogo ta kinomy’stecztva Ukrayiny’: zb. nauk. st., 1, 56–69.

Bocyanovs’ky’j, V. (1928). Do istoriyi ukrayins’kogo teatru v Peterburzi za 90-x rokiv XIX v. (Spogady’). Nauk. zb. Leningrads’kogo tovary’stva doslidny’kiv ukrayins’koyi istoriyi, py’s’menstva ta movy’, 62–75.

Varnak, O. (1892). Trupa M. Sadovs’kogo v Sevastopoli. Zorya, 24, 479–480.

Veselovs’ka, G. (2019). Xy’try’j takty’k i dalekoglyadny’j strateg My’kola Tobilevy’ch (ky’yivs’ki gastroli trupy’ My’koly’ Sadovs’kogo 1892–1897 rokiv). MIST, 15, 75–90.

Grushevs’ky’j, M.S. (1997). Shhodenny’k (1888–1894 rr.). Ky’yiv: In-t ukrayins’koyi arxeografiyi ta dzhereloznavstva im. M.S. Grushevs’kogo NAN Ukrayiny’.

Dury’lin, S. (1955). Mariya Zan’kovecz’ka. 1860–1934. Zhy’ttya i tvorchist’. Ky’yiv: My’stecztvo.

Ermilov, V. (1891). M.K. Zankovetskaya (neskolko myisley). Artist, 15, 134–138.

Ermilov, V. (1892). Spektakli malorossov. Artist, 20, 121.

Ermilov, V. (1892). Teatr HIH stoletiya. G-zha Zankovetskaya v drame «Tsyiganka Aza». Artist, 21, 129–131.

Zhad’ko, V. (2010). Vply’v Marka Kropy’vny’cz’kogo na dramaty’chnu tvorchist’ My’koly’ Arkasa: narodzhennya opery’ «Katery’na». Gileya: naukovy’j visny’k: zb. nauk. pr., 32, 31–39.

Zubkov, S. (1957). Scenichna dolya «Ly’merivny’». Radyans’ke literaturoznavstvo, 6, 59–89.

Ivanenko, D. (1909). Zapiski i vospominaniya. 1888–1908. Poltava.

Kinzers’ka, T. (2019). Yefrosy’niya Zarny’cz’ka (Ye. Azguridi). Litopy’s zhy’ttya i tvorchosti (1867–1936). Ky’yiv: Interservis.

Kony’s’ky’j, O. (1890). Z litn’oyi podorozhi do Chernigivshhy’ny’. Zorya, 21, 315–316.

Kocherga, I. (2004). Gastrol’ni vy’stupy’ M. Zan’kovecz’koyi v Chernigovi (recenziyi z gazety’ «Cherny’govskoe slovo»). Literatura ta kul’tura Polissya, 25 (Mariya Zan’kovecz’ka — vy’datny’j teatral’ny’j diyach Ukrayiny’ (do 150-richchya vid dnya narodzhennya aktry’sy’)), 126–127.

Kry’ms’ky’j, A. (1972–1974). Tovary’stvo Sadovs’kogo v Moskvi. Tvory’ (T. 2), 329–337. Ky’yiv: Nauk. dumka.

Kropy’vny’cz’ky’j, M. (1960). Tvory’ (T. 6). Ky’yiv: Derzh. vy’d-vo xud. lit-ry’.

Romanov, V. (2012). Starorezhimnyiy chinovnik. Iz lichnyih vospominaniy ot shkolyi do emigratsii, 1874–1920 gg. SPb.: Nestor-Istoriya.

Rudy’ns’ka, Ye. (1928). Ly’sty’ Vasy’lya Gorlenka do Panasa My’rnogo. 1883–1905. Ky’yiv: Drukarnya Ukrayins’koyi Akademiyi Nauk.

Sadovs’ky’j, M. (1956). Moyi teatral’ni zgadky’. 1881–1917. Ky’yiv: Derzh. vy’d-vo obrazotvor. my’st-va i muz. lit-ry’.

Sayid, E. (2007). Kul’tura j imperiyalizm. Ky’yiv: Kry’ty’ka.

Saksagans’ky’j, P. (1935). Po shlyaxu zhy’ttya: memuary’. M.Novy’cz’ky’j (red.). Xarkiv: Derzhlitvy’dav.

Saksagans’ky’j, P. (1932). Teatr i zhy’ttya: memuary’. Xarkiv: Rux.

Samojlenko, G. (2004). Mariya Zan’kovecz’ka i Polis’ky’j kraj. Nizhy’n: Vy’d-vo NDPU im. M. Gogolya.

Sezonnyiy listok Slavyanskih mineralnyih vod, 14. (1889, 6 lip.).

Sezonnyiy listok Slavyanskih mineralnyih vod, 11. (1890, 1 lip.), 4.

Sezonnyiy listok Slavyanskih mineralnyih vod, 12. (1890, 6 lip.), 3.

Sezonnyiy listok Slavyanskih mineralnyih vod, 13. (1890, 10 lip.), 2.

Sezonnyiy listok Slavyanskih mineralnyih vod, 14. (1890, 13 lip.), 3.

Sezonnyiy listok Slavyanskih mineralnyih vod, 15. (1890, 17 lip.), 2.

Stary’cz’ky’j, M. (1990). Tvory’ (T. 6). Ky’yiv: Dnipro.

Suvorin, A. (1907). Hohlyi i hohlushki. SPb.

Teatr i muzyika. Otzyivyi mestnyih gazet o spektaklyah malorossiyskoy truppyi. Novorossiyskiy telegraf. (1893, 21 yanv).

Cy’ban’ova, O. (1996). Lavry’ i terny’. Zhy’ttyevy’j i tvorchy’j shlyax My’xajla Stary’cz’kogo. Ky’yiv: Ukrayins’ky’j derzhavny’j centr kul’turny’x iniciaty’v.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-11-29

Номер

Розділ

Статті