Вплив Ост-Індійської компанії на взаємозв’язок тонкокерамічного мистецтва Іспанії і Англії

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31500/2309-7752.19.2023.310662

Ключові слова:

мистецтво, тонка кераміка, фарфор, фаянс, кам’яна яшмова маса, Англія, Європа, XVIII–ХІХ століття

Анотація

У статті висвітлено обставини формування і розвитку стилістики тонкокерамічного мистецтва Іспанії й Англії. З’ясовано, що першочергову роль у взаємозбагаченні культури фарфору-фаянсу цих країн відігравала торговельна діяльність Ост-Індійської компанії. Починаючи від ХVIІ ст. компанія під юрисдикцією Англії реалізовувала безперервне постачання кераміки зі Сходу на Захід, а згодом і обопільну торгівлю між Іспанією і Англією. Внаслідок такої взаємодії упродовж трьох століть іспанське та британське мистецтво тонкої кераміки пройшло такі стадії: 1) наслідування азійських зразків; 2) синтезу східних і західних рис щодо формотворення і декорування посуду; 3) започаткування власної місцевої традиції, яка поступово звільнялася від впливу шинуазрі.

Про тісний взаємозв’язок країн свідчать такі виробництва Іспанії, як Мануфактура Алкора, Фарфорова фабрика Буен Ретиро, Керамічний завод Ля Картуха-Пікман. Продукція вказаних осередків щодо технології виготовлення маси й характеру оздоблення апелювала до виробів провідних західних художніх центрів ХVII–XVIII ст., здебільшого італійських і англійських. Вдалим унаочненням цього є форми столового посуду Алкора 1770-х років, чайні та кавові пари Буен Ретиро другої половини XVIII ст., мотиви розписів виробів Ля Картуха-Пікман 1840-х років, декорування інтер’єру однієї з кімнат будівлі Сан-Лоренцо-де-ЕльЕскоріал у Мадриді плиткою у стилі Веджвуда. Крім того, визначено й зворотній вплив. Зокрема, у 1850-х роках англійці активно імпортували люстровану кераміку з Іспанії та використовували іспанські сюжети у розписах (мануфактури Henshall, Williamson & Co., «Геншел, Вільямсон і партнери»).

Методологія дослідження базується на мистецтвознавчому аналізі творів іспанських і британських мануфактур першої половини XVIII — початку ХІХ ст. Застосовано аксіологічний, історико-хронологічний, історико-порівняльний та історикокультурний методи. Крім цього, було використано кроскультурний аналіз для порівняння та виокремлення запозичених і самобутніх рис формотворення і декорування фарфору-фаянсу Іспанії та Англії.

Біографія автора

Ольга Дєточка, Київський столичний університет імені Бориса Грінченка

Аспірантка кафедри образотворчого мистецтва

Посилання

Andalusian Archives. (n.d.). La Cartuja Ceramics: A Tour of the Pickman Museum’s historic collection. Archivo Histórico Provincial de Sevilla. Retrieved from https://artsandculture.google.com/exhibit/la-cartuja-ceramics/iQJiPn1L-BULJg

Bates, L. (2014). DAACS Cataloging Manual: Ceramic Pattern Appendix. Retrieved from https://www.daacs.org/wp-content/uploads/2014/09/Ceramic_PatternAppendix.pdf

Cushion, J. P. & Honey, W. B. (1996). Handbook of Pottery and Porcelain Marks. Faber & Faber.

Gomez, E. (2014, June 5). Longton Connection: Pickman and Seville. Staffordshire Potteries. Retrieved from https://staffordshirepotteries.wordpress.com/2014/06/05/pickman-and-seville/

Montoto, L. (2021, April 5). Carlos Pickman, el primer emprendedor moderno de Sevilla [Carlos Pickman, Seville’s First Modern Entrepreneur]. ABC de Sevilla. Retrieved from https://www.abc.es/sevilla/economia/sevi-carlos-pickman-primer-emprendedor-moderno-sevilla-202104050853_noticia.html [in Spanish].

Porcelana y cerámica: Características generales: Porcelana del Buen Retiro (n.d.) [Porcelain and Ceramics: General Characteristics: Porcelain From Buen Retiro]. Centro Virtual Cervantes. Retrieved from https://cvc.cervantes.es/ACTCULT/patrimonio/ceramica/buen_retiro/caracteristicas_generales.htm [in Spanish].

Tatlock, R. R. (2011). Spanish Art — An Introductory Review of Architecture, Painting, Sculpture, Textiles, Ceramics, Woodwork, Metalwork. Swinburne Press.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-11-28

Номер

Розділ

Статті