Музика у реформаторській діяльності Леся Курбаса (частина третя)
DOI:
https://doi.org/10.31500/2309-7752.19.2023.310665Ключові слова:
Лесь Курбас, Юлій Мейтус, Фавст Лопатинський, Василь Василько, Ханан Шмаїн, Борис Балабан, музика, образ виставиАнотація
Цей текст є третьою частиною статті «Музика у реформаторській діяльності Леся Курбаса», присвяченої одному з пріоритетних важелів творчої практики Леся Курбаса — розбудові національного театру на засадах аванґардної культури (перша частина: МІСТ: Мистецтво, історія, сучасність, теорія: зб. наук. праць. 2021. Вип. 17. С. 36–67; друга частина: МІСТ: Мистецтво, історія, сучасність, теорія: зб. наук. праць. 2022. Вип. 18. С. 24–41). Розглядається робота молодих режисерів Фавста Лопатинського, Василя Василька, Ханана Шмаїна, Бориса Балабана, Володимира Скляренка з композиторами Юлієм Мейтусом, Богданом Крижанівським над комедіями «Пошились у дурні», «За двома зайцями», «Шпана». Особливу увагу приділено постановкам перших українських ревю: «Алло, на хвилі 477!» та «Чотири Чемберлени». Окремо розглянуто постановку чотирьох ревю Іларіона Чолгана в Театрі Йосипа Гірняка та Олімпії Добровольської у Німеччині у 1944–1947 роках.
Посилання
Propozytsii do “Naperedodni” (n.d.). [Suggestions for The Day Before]. Department of Archival Scientific Fonds, Manuscripts and Phonorecords, Rylsky Institute of Art History, Folklore and Ethnology of the National Academy of Sciences of Ukraine (F. 42, Spr. 38), Kyiv [in Ukrainian].
Vlasiuk, D. (1969). Storinka mynuloho [A Page of the Past]. In Les Kurbas: spohady suchasnykiv (pp. 222–232). Kyiv: Mystetstvo [in Ukrainian].
Turkeltaub, I. (1926, February 9). Pro “Berezil” (Vrazhinnia z podorozhi) [About Berezil (Impressions From the Trip)]. Nove mystetstvo, 6 (15), 4–5. Retrieved from https://escriptorium.karazin.ua/handle/1237075002/8539 [in Ukrainian].
Hudran, Zh. (1926, October 26). [Iu. Smolych]. “Zhakeriia” v “Berezoli” [Jacquerie at Berezol]. Nove mystetstvo, 25 (34), 2–3. Retrieved from https://escriptorium.karazin.ua/handle/1237075002/8631 [in Ukrainian].
Rulin, P. (1926). Mynulyi sezon “Berezolia” [Last Season of Berezol]. Zhyttia y revoliutsiia, 6, 68–76 [in Ukrainian].
Galickij, V. (1984). Teatr moej yunosti [The Theater of My Youth]. Leningrad: Iskusstvo [in Russian].
Chechel, N. (1993). Ukrainske teatralne vidrodzhennia [Ukrainian Theater Revival]. Kyiv: Naukova dumka [in Ukrainian].
Rulin, P. (1931). “Berezil” v rokakh 1922–1932 [Berezil in the Years 1922–1932]. Zhyttia y revoliutsiia, 11–12, 102–122 [in Ukrainian].
Shvachko, O. (n.d.). [Memories of the Unforgettable]. Museum of Theater, Music and Cinema Arts of Ukraine (Les Kurbas Archive, Spr. 10033), Kyiv [in Ukrainian].
Hirniak, Y. (1982). Spomyny [Memories]. Ed. B. Boychuk. New York: Suchasnist [in Ukrainian].
Hudran, Zh. (1926, December 14). [Iu. Smolych]. “Za dvoma zaitsiamy” v “Berezoli” [Chasing Two Hares at Berezol]. Nove mystetstvo, 31 (40), 13–14. Retrieved from https://escriptorium.karazin.ua/handle/1237075002/8636 [in Ukrainian].
Vasylko, V. (1984). Teatru viddane zhyttia [A Life Devoted to Theater]. Kyiv: Mystetstvo [in Ukrainian].
Khmuryi, V. (1931). [V. Butenko]. Marian Krushelnytskyi: etiud [Marian Krushelnytsky: An Essay]. [Kharkiv]: Rukh [in Ukrainian].
Chuzhynova, I. (2021). Stsenichni komediini zhanry u formotvorchomu protsesi natsionalnoho teatralnoho mystetstva 1920-kh rokiv [Stage Comedy Genres in the Formative Process of National Theater Art of the 1920s]: PhD thesis. National Academy of Sciences of Ukraine, Rylsky Institute of Art History, Folklore and Ethnology. Kyiv [in Ukrainian].
Rulin, P. (1932). Ukrainskyi dramatychnyi teatr za piatnadtsiat rokiv Zhovtnia [Ukrainian Drama Theater in the Fifteen Years of October]. Zhyttia y revoliutsiia, 11–12, 96–122 [in Ukrainian].
Mandelshtam, O. (1926, June 17). “Berezil” (Iz kievskih vpechatlenij) [Berezil (From Kyiv Impressions)] // Vechernyaya Krasnaya Gazeta [in Russian].
Tokar, Kh. (1925). “Shpana” (“Berezil”) [Riff-Raff (Berezil)]. Teatr — Muzyka — Kino, 18, 6 [in Ukrainian].
Meitus, Yu. (1926, March 30). Dzhaz-Band [Jazz Band]. Nove mystetstvo, 13 (22) [in Ukrainian].
Hudran, Zh. (1926, November 2). [Iu. Smolych]. “Shpana” v “Berezoli” [Riff-Raff in Berezil] // Nove mystetstvo, 26, 8 [in Ukrainian].
Boboshko, Yu. (1987). Rezhyser Les Kurbas [Director Les Kurbas]. Kyiv: Mystetstvo [in Ukrainian].
Kurbas, L. (1928, October 6). “Berezil” pochynaie sezon [Berezil Starts the Season]. Komsomolets Ukrainy [in Ukrainian].
Teatralnyi dysput: vystup L. Kurbasa (1929). [Theatrical Dispute: Speech by Les Kurbas]. Radianskyi teatr, 2–3, 83–113 [in Ukrainian].
Kurbas, L. (1927, June 8). Pro zakordonne teatralne zhyttia [On Foreign Theater Life]. Visti VUTsVK [in Ukrainian].
Meitus, Yu. (1928, January 10). Shche pro muzyku lehkoho zhanru [More on Light Music]. Nove mystetstvo, 2 (72), 5. Retrieved from https://escriptorium.karazin.ua/handle/1237075002/8639 [in Ukrainian].
Mezhenko, Yu. (1929, May 18). Allo, na khvyli 477 [Hello on the Wave 477!]. Proletarska Pravda [in Ukrainian].
Khmuryi, V. (1948). [V. Butenko]. Yosyp Hirniak: etiud [Yosyp Hirniak: An Essay]. In Khmuryi, V., Dyvnych, Yu. & Blakytnyi, Ye. V maskakh epokhy (Yosyp Hirniak). Neu-Ulm: Ukraina Publishing House. Retrieved from https://diasporiana.org.ua/memuari/12173-hmuriy-v-divnich-yu-blakitniy-ye-v-maskahepohi-yosip-girnyak/ [in Ukrainian].
Cherkashyn, R. & Fomina, Yu. (2008). My — bereziltsi: Teatralni spohady-rozdumy [We Are Berezilians: Theater Memories and Reflections]. Ed. V. Sobiianskyi. Kharkiv: Akta [in Ukrainian].
Hordieiev, S. (2003). Valentyna Chystiakova — lehenda ukrainskoi stseny [Valentyna Chystyakova: The Legend of the Ukrainian Stage]. Kharkiv: Kharkiv State Academy of Culture [in Ukrainian].
Rulin, P. (1929). “Berezil” u Kyievi [Berezil in Kyiv]. Zhyttia y revoliutsiia, 7–8, 156 [in Ukrainian].
Korliakiv, M. (1929). Dzhentlmeny voliiut blondynok [Gentlemen Prefer Blondes]. Krytyka, 2, 61 [in Ukrainian].
Skrypnyk, L. (1929, October 4). Allo, na khvyli 477 [Hello on the Wave 477]. Visti [in Ukrainian].
Lavrinenko, Yu. (2004). Kost Burevii (Edvard Strikha). In Lavrinenko, Yu. Rozstriliane vidrodzhennia: Poeziia — proza — drama — esei: antolohiia 1917–1933. Kyiv: Smoloskyp [in Ukrainian].
Bila, A. (2006). Ukrainskyi literaturnyi avanhard: Poshuky, stylovi napriamky [Ukrainian Literary Avant-Garde: Searches, Stylistic Trends]. Kyiv: Smoloskyp [in Ukrainian].
Revutskyi, V. (1985). Neskoreni bereziltsi: Yosyp Hirniak i Olimpiia Dobrovolska [Unconquered Berezilians: Yosyp Hirniak and Olympia Dobrovolska]. New York: Slovo [in Ukrainian].
Revutskyi, V. (1990). Zlit i znyknennia komediohrafa I. Aleksevycha [The Rise and Disappearance of Comedian I. Alekseevich]. In Cholhan, I. Dvanadtsiat pies bez odniiei. Zibrani dramatychni tvory 1945–1989. New York: Slovo [in Ukrainian].
Chechel, N. (2003). Braty Cholhany abo “Khozhdieniie Mamaia po druhomu sviti” [The Cholgan Brothers or Mamai’s Walk in the Second World]. Ukrainskyi teatr, 1–2, 24–27 [in Ukrainian].