Простір дії — дія простору. Формування українського режисерського театру доби модерну

Автор(и)

  • Наталя Єрмакова Інститут проблем сучасного мистецтва Національної академії мистецтв України, Україна https://orcid.org/0000-0001-5335-9031

DOI:

https://doi.org/10.31500/2309-7752.20.2024.319176

Ключові слова:

Молодий театр, режисерський театр, сценографія, модерне сценічне мистецтво

Анотація

Наприкінці 10-х років ХХ століття гурт молодих акторів, об’єднаних бажанням реформувати вітчизняний кін, запрошує Леся Курбаса очолити свій колектив, з якого згодом виріс Молодий театр. Сам митець на той момент переймався ідеями режисерського театру, в якому одним із чільних завдань є переосмислення взаємопозиціювання простору та дії: замість лишатися «тлом» дії, простір стає активним чинником, спонукаючи згодом до появи «просторової режисури», яка сьогодні називається «сценографією». У статті розглянуто деякі новаційні зміни в сфері художньої лексики, що постали із народженням режисерського театру. Підкреслено особливий вплив на відповідні зрушення в Молодому театрі художників Михайла Бойчука й Анатоля Петрицького

Посилання

Blokhyn, Y. [Y. Boiko]. (1930). Molodyi teatr. Zhyttia y revoliutsiia, 6, 154–171 [in Ukrainian].

Boboshko, Y. (1987). Rezhyser Les Kurbas [Director Les Kurbas]. Kyiv: Mystetstvo [in Ukrainian].

Boloban, L. [L. Serhovskyi]. (1969). Vid Molodoho teatru do Kyidramte [From Molodyi Teatr to Kyidramte]. Les Kurbas: Spohady suchasnykiv (pp. 104–116). Kyiv: Mystetstvo [in Ukrainian].

Bondarchuk, S. (1991). “Molodyi teatr”. “Molodyi teatr”: Heneza. Zavdannia. Shliakhy (pp. 103–166). Kyiv: Mystetstvo [in Ukrainian].

Vasyliev, B. (1991). Ideia teatralnosti i yii vidbytok v “Molodomu teatri” [The Idea of Theatricality and Its Reflection in the Molodyi Teatr]. “Molodyi teatr”: Heneza. Zavdannia. Shliakhy (pp. 69–75). Kyiv: Mystetstvo [in Ukrainian].

Vasylko, V. (1984). Teatru viddane zhyttia [A Life Devoted to the Theater]. Kyiv: Mystetstvo [in Ukrainian].

Galickij, V. (1984). Teatr moej yunosti [The Theater of My Youth]. Leningrad: Iskusstvo [in Russian].

Kuzmin, E. (1918, December 1/ November 18). Molodoj Ukrainskij teatr [The Young Ukrainian Theater]. Golos Kieva. 1918 [in Russian].

Kurbas, L. (1991). Pro symvolichnyi teatr i teatr O. Olesia [On Symbolist Theater and the Theater of Oleksandr Oles]. “Molodyi teatr”: Heneza. Zavdannia. Shliakhy (pp. 34–37). Kyiv: Mystetstvo [in Ukrainian].

Kurbas, L. (1927). Shliakhy Berezolia [The Paths of Berezil]. VAPLITE, 3, 151 [in Ukrainian].

Vasylko, V. S. (1969). Les Kurbas: spohady suchasnykiv [Les Kurbas: Memoirs of His Contemporaries]. Kyiv: Mystetstvo [in Ukrainian].

Manuilovych, S. (1969). “U nedilenku ta ranesenko…”. Les Kurbas: spohady suchasnykiv (pp. 99–102). Kyiv: Mystetstvo [in Ukrainian].

Metlynskyi, O. (1918, December 6). Molodyi teatr: “Hore brekhunovi” [Molodyi Teatr: Woe to the Liar]. Vidrodzhennia [in Ukrainian].

Musiienko, O. (2009). Ukrainske kino: teksty i kontekst [Ukrainian Cinema: Texts and Context]. Vinnytsia: Hlobuspres [in Ukrainian].

Rulin, P. (1932). Ukrainskyi dramatychnyi teatr za piatnadtsiat rokiv Zhovtnia [Ukrainian Drama Theater in the Fifteen Years Since the October Revolution]. Zhyttia y revoliutsiia, 11–12, 96–122 [in Ukrainian].

Samiilenko, P. (1970). Nezabutni dni horin [Unforgettable Days of Passion]. Kyiv: Mystetstvo [in Ukrainian].

Tereshchenko, M. (1974). Kriz let chasu [Through the Flight of Time]. Kyiv: Mystetstvo [in Ukrainian].

Shevchenko, I. (1923). Molodyi Teatr. Yoho rol ta robota [Molodyi Teatr: Its Role and Work]. Barykady teatru, 2–3, 8–10 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-24

Номер

Розділ

Мистецтво минулого і сьогодення