Музейне середовище початку ХХІ століття: інклюзивний простір та його особливості
DOI:
https://doi.org/10.31500/2309-7752.20.2024.337881Ключові слова:
художній музей, культурний центр, інтерактивні методи, експозиція, інклюзивний музейний простір, люди з інвалідністю, візуальний складник, доступність, універсальний дизайнАнотація
Проаналізовано матеріали, присвячені вивченню проблеми інклюзивного простору, специфіки взаємодії з людьми з інвалідністю та впровадження принципів доступності у музейний простір. Проаналізовано також досвід уже реалізованих інклюзивних проєктів, міжнародний та вітчизняний досвід адаптації музейного простору для відвідувачів з інвалідністю. З’ясовано, що поняття інклюзивного середовища має носити інтегрований характер, щоб відповідати сучасним реаліям, викликам і відповідним соціальним змінам. Запропоновано поняття «інклюзивний музейний простір». Показано, що підходи до понять ексклюзії, інклюзії та добробуту визначені через призму соціального, педагогічного та психологічного аспектів. Проаналізовано важливість застосування принципів універсального дизайну при створенні інклюзивного музейного середовища та визначено необхідність подальшого розвитку доступності у питанні інтеграції людей з інвалідністю у культурне життя суспільства. У дослідженні сформульовано рекомендації щодо створення інклюзивного музейного простору, зважаючи на візуальний аспект проблеми та комплекс інших питань. Рекомендації враховують різні типи відвідувачів, можливі бар’єри та способи їх подолання.
Посилання
Azin, V. O., Hrybalskyi, Y. V., Baida, L. Y., & KrasiukovaEnns, O. V. (2013). Dostupnist ta universalnyi dyzain [Accessibility and Universal Design]. Kyiv [in Ukrainian].
Andreieva, M. O. (2017). Kontseptualizatsiia poniattia “inkliuzyvne seredovyshche” u konteksti rozbudovy suspilstva rivnykh mozhlyvostei v Ukraini [The Clarification of the Concept “Inclusive Environment” in the Context of the Development of Equal Opportunities’ Society in Ukraine]. Image of the Modern Pedagogue, 6(175), 47–50 [in Ukrainian].
Berendieieva, A. I. (2017). Sfera zastosuvannia definitsii “inkliuziia” [The Scope of the Definition of “Inclusion”]. The South Ukrainian Law Journal, 4, 19–21 [in Ukrainian].
Civilian casualties in Ukraine from 24 February 2022 to 15 February 2023 (2023, February 20). United Nations in Ukraine. Retrieved from https://ukraine.un.org/en/219519-civilian-casualties-ukraine-24-february-2022-15-february-2023 [in Ukrainian and English].
Havenko, S. F., Labetska, M. T., Havenko, M. M., & Yurevich, V. R. (2013). Effect of Braille Readability on the Efficiency of Information Perception by Blind People. Acta medica Leopoliensia, 3, 69–74 [in Ukrainian].
Gnatiyk, L. R., & Kochka, A. S. (2018). Requirements to Visual Communication in the Design Educational Environment. Current Problems of Architecture and Urban Planning, 50, 33–40 [in Ukrainian].
Baida, L., Krasiukova-Enns, O., & Burov S., et al. (2011). Invalidnist ta suspilstvo [Disability and Society]. Kyiv [in Ukrainian].
Baida, L. Y., Krasiukova-Enns, O. V., Burov, S. Y., Azin, V. O., Hrybalskyi, Y. V., & Naida Y. M. (2012). Invalidnist ta suspilstvo [Disability and Society]. Kyiv [in Ukrainian].
Kapustina, N. I. (2008). Deiaki aspekty roboty z muzeinoiu audytoriieiu (z dosvidu roboty Dnipropetrovskoho istorychnoho muzeiu im. D. I. Yavornytskoho) [Selected Aspects of Audience Engagement in Museums: The Case of the D. I. Yavornytsky Dnipropetrovsk Historical Museum)]. In Suchasnyi muzei: mizh skarbnytseiu ta pidpryiemstvom: materialy Mizhnarodnoi konferentsii 8 zhovtnia 2006 r., m. Chernivtsi (pp. 99–102). Lviv [in Ukrainian].
Kolupaieva, A. A. (2009). Inkliuzyvna osvita: realii ta perspektyvy [Inclusive Education: Realities and Prospects]. Kyiv: Sammit-Knyha [in Ukrainian].
Konventsiia pro prava osib z invalidnistiu: Rezoliutsiia Heneralnoi asamblei OON № 61/106 (2023, June 19). [Convention on the Rights of Persons with Disabilities (CRPD), adopted by UN General Assembly Resolution 61/106]. Verkhovna Rada of Ukraine. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_g71#Text [in Ukrainian].
Malyshevska, I. A. (2016). Humanistic Paradigm of Inclusive Education. Visnyk Cherkaskoho universytetu. Seriia: Pedahohichni nauky, 3, 118–123 [in Ukrainian].
Markiv, N. (2021, November 17). Piat naidostupnishykh muzeiv Ukrainy roztashovani u Kyievi [The Five Most Accessible Museums in Ukraine Are Located in Kyiv]. Invak.info. Retrieved from https://invak.info/bezbarernost/pyat-najdostupnishikhmuzeyiv-ukrayini-roztashovani-u-kiyevi.html [in Ukrainian].
Minakova, K. V. (2012). Muzeina vystavka dlia invalidiv po zoru: dosvid, problemy, perspektyvy [Museum Exhibition for the Visually Impaired: Experience, Challenges, and Prospects]. Teoriia i praktyka vykhovannia suchasnoi molodi: tsinnosti, zmist, tekhnolohii: Materialy mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii (26–29.09.2012, Luhansk–Krasnodon) (pp. 116–121) [in Ukrainian].
Mironova, T. V. (2013). Suchasnyi ukrainskyi muzei — sotsialna skladova derzhavy [The Contemporary Ukrainian Museum as a Social Component of the State]. MIST: Mystetstvo, istoriia, suchasnist, teoriia, 9, 157–163 [in Ukrainian].
Nazvano naibilsh inkliuzyvni muzei Ukrainy. (2021, November 12). [The Most Inclusive Museums in Ukraine Have Been Named]. Zruchno.Travel. Retrieved from https://zruchno.travel/News/New/%206021?lang=ua [in Ukrainian].
Naida, Y. M. (2014). Standarty hromadsko-aktyvnoi shkoly: sotsialna inkliuziia [Standards of a Community-Active School: Social Inclusion]. L. I. Danylenko, Ed. Kyiv: Pleiady [in Ukrainian].
Oksamitnaya, S. & Khmelko, V. (2004). Sotsyalnaia ekskliuzyia v Ukrayne na nachalnoi stadyy restavratsyy kapytalyzma [Social Exclusion in Ukraine at the Initial Stage of Capitalist Restoration]. Sociology: Theory, Methods, Marketing, 3, 66–77 [in Russian].
Padun, S. (2019, August 28). Shcho take piktohramy yak zasoby ADK [What Are Pictograms as Means of AAC]. DyvoHra. Retrieved from https://www.dyvogra.com/uk/whatare-icons/ [in Ukrainian].
Palatna, D. (2019). Inclusive Environment: Developing Integrated Definition. Bulletin of Taras Shevchenko Kyiv National University. Social Work, 1(5), 20–23. https://doi.org/10.17721/2616-7786.2019/5-1/4
Prokopenko, Y. V. (1999). Muzei ta zasoby masovoi informatsii na suchasnomu etapi [The Museum and Mass Media at the Present Stage]. In Muzei na mezhi tysiacholit (pp. 36–39). Dnipropetrovsk [in Ukrainian].
Sakaliuk, О. & Aleksandrova, S. (2016). Development of Educational Environment as Educational Institution Management Technique in Terms of Inclusion. Visnyk Cherkaskoho universytetu. Seriia: Pedahohichni nauky, 13, 22–27 [in Ukrainian].
Senyk, I. V. (Ed). (2023). Sotsialnyi zakhyst naselennia Ukrainy u 2022 rotsi: statystychnyi zbirnyk [Social Protection of Ukraine’s Population in 2022: Statistical Compendium]. Kyiv: Derzhavna sluzhba statystyky Ukrainy. Retrieved from https://www.ukrstat.gov.ua/druk/publicat/kat_u/2023/zb/10/zb_szn_2022.pdf [in Ukrainian].
Strelnikova, O. & Yesina, N. (2019). Concept and Essence of Social Inclusion in Social Work. Suchasne suspilstvo, 1, 233–241. https://doi.org/10.34142/24130060.2019.17.1.20 [in Ukrainian].
Tychyna, A. (2021, September 24). Muzei bez barieriv. Kudy vyrushyty v inkliuzyvnyi tur: naitsikavishi lokatsii v Ukraini [Barrier-Free Museums: Where to Go on an Inclusive Tour — Top Locations in Ukraine]. RBC-Ukraine. Retrieved from https://www.rbc.ua/rus/travel/muzei-barerov-kudaotpravitsya-inklyuzivnyy-1632483317.html [in Ukrainian].
Tobelem, J.-M. (2018). Nova epokha muzeiv. Kulturni ustanovy pered vyklykom menedzhmentu [The New Age of Museums: Cultural Institutions at the Management Challenge]. Trans. Z. Borysiuk, P. Tarashchuk, S. Tevolde. Kyiv [in Ukrainian].
Chaika, M. S., Usatenko, H. V., & Kryvonohova, O. V. (2021). Teoriia ta praktyka vykorystannia alternatyvnoi komunikatsii dlia osib z osoblyvymy osvitnimy potrebamy [Theory and Practice of Using Alternative Communication for Persons with Special Educational Needs]. Kyiv: Private Entrepreneur H. V. Usatenko [in Ukrainian].
Chetvertyi v Ukraini “Arsenal Idei” ziavyvsia u Zhytomyri. (2018, October 13). [The Fourth ‘Arsenal of Ideas’ in Ukraine Has Opened in Zhytomyr]. Retrieved from https://times.zt.ua/arsenal-idej-u-zhytomyri/?amp [in Ukrainian].
Chomu STEM-osvita maie buty inkliuzyvnoiu: porady dlia zaluchennia ditei z OOP. (2020, December 01). [Why STEM Education Should Be Inclusive: Tips for Engaging Children with Special Educational Needs]. NUSh — Nova ukrainska shkola. Retrieved from https://nus.org.ua/view/chomu-stem-osvitamaye-buty-inklyuzyvnoyu-porady-dlya-zaluchennya-ditejz-oop/ [in Ukrainian].
% liudei z invalidnistiu ne vidviduiut zaklady kultury, — rezultaty vseukrainskoho opytuvannia pro kulturni prava liudei z invalidnistiu. (2021, October 22). [64% of People with Disabilities Do Not Visit Cultural Institutions — Results of a Nationwide Survey on Cultural Rights]. Ukrainian Cultural Foundation. Retrieved from https://ucf.in.ua/news/22-10-2021 [in Ukrainian].
Shcho take dostupnyi muzeinyi prostir ta navishcho vin nam? (2021, December 27). [What Is an Accessible Museum Space and Why Do We Need It?]. Media velykykh istorii. Retrieved from https://media.zagoriy.foundation/velykaistoriya/ne-rozkish-a-obovyazok-shho-take-dostupnyjmuzejnyj-prostir-ta-navishho-vin-nam/ [in Ukrainian].
Yak vidvidaty nash Muzei osobam z invalidnistiu. (2023, July 19). [How to Visit Our Museum for People with Disabilities]. Holodomor Museum. Retrieved from https://holodomormuseum.org.ua/accessibility/iak-vidvidaty-nashmuzej-osobam-z-invalidnistiu/ [in Ukrainian].
Yakovets, I. O. (2016). Khudozhnii muzei XXI stolittia [The Art Museum of the 21st Century]. Cherkasy: Publisher Olha Vovchok [in Ukrainian].
Yakovets, I. O. & Lysenko, A. O. (2023). Pryntsypy universalnoho dyzainu u muzeinomu prostori [Principles of Universal Design in the Museum Space]. Progressive research in the modern world: Proceedings of the 11th International Scientific and Practical Conference (pp. 132–136). Boston, USA: BoScience Publisher. Retrieved from https://sciconf.com.ua/xi-mizhnarodna-naukovo-praktichna-konferentsiyaprogressive-researchin-the-modern-world-20-22-07-2023-boston-ssha-arhiv/ [in Ukrainian].
Mason, R. (2004). Conflict and Complement: An Exploration of the Discourses Informing the Concept of the Socially Inclusive Museum in Contemporary Britain. International Journal of Heritage Studies, 10(1), 49–73. https://doi.org/10.1080/1352725032000194240
The 7 Principles. (n.d.). Centre for Excellence in Universal Design. Retrieved from https://universaldesign.ie/what-is-universal-design/the-7-principles/