Шевченкіана у світі: образ поета в станковому живописі й графіці другої половини ХХ століття з колекції Національного музею Тараса Шевченка

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31500/2309-7752.20.2024.337895

Ключові слова:

зарубіжна шевченкіана, інтерпретація образу Тараса Шевченка, станковий живопис і графіка, колекція Національного музею Тараса Шевченка

Анотація

Проаналізовано особливості образотворчої шевченкіани, а саме станкового живопису і графіки зарубіжних митців другої половини ХХ століття, що є частиною колекції Національного музею Тараса Шевченка. Розглянуто твори авторів із діаспори та художників, які представляють культуру інших народів. Виокремлено такий пласт шевченкіани, як графіка українців Казахстану, які творили в суспільно-історичних умовах СРСР. Здебільшого ілюструючи сторінки поетової біографії, переважно періоду заслання, вони асоціативно прочитували Шевченкову долю через особливості власного життя, адже Валентин Антощенко-Оленєв, Сергій Кукуруза були арештовані, репресовані й реабілітовані. Розглянуто твори українців діаспори, зокрема Василя Курилика, доля яких по-своєму сповнена драматизму через відрив від рідної землі. Зауважено, що митці, які представляють культуру інших народів, зокрема Лела Мусмечі (Lella Musmeci), інтерпретуючи образ поета, розкривають загальнолюдські сенси його поезії. Зазначено, що найпоширенішими типами зображення поета, до яких звертались зарубіжні художники у власних інтерпретаціях образу Т. Шевченка, є ті, що сформувались на основі його фотографії роботи Миколи Досса (1858) та Івана Гудовського (1859), а також автопортретів самого митця. Саме твори українця з Канади В. Курилика та сицилійської художниці Л. Мусмечі започаткували новий етап у розвитку образотворчої шевченкіани, інтерпретації образу поета, коли його осмислюють як дух, енергію, мислеформу, знаходячи для цього відповідну художню форму

Посилання

Hurenko, A. (2005). Oko prostoru [The Eye of Space]. Obrazotvorche mystetstvo, 2, 6–8 [in Ukrainian].

Nesterenko, P. V. (2016). Kukuruza Serhii Vasylovych. Encyclopedia of Modern Ukraine. Kyiv: Institute of Encyclopedic Research of the National Academy of Sciences of Ukraine. Retrieved from https://esu.com.ua/article-51146 [in Ukrainian].

Pakhlovska, O. (1988). Shevchenko and Sicily. Kyiv, 3, 170–172 [in Ukrainian].

Chuyko, T. (2010). Ne skuty dushi zhyvoi: zhyvopys i hrafika II polovyny XX stolittia v kolektsii Natsionalnoho muzeiu Tarasa Shevchenka: (do problem spryiniattia ta vstanovlennia kryteriiv vyznachennia khudozhnoi vartosti) [The Unshackled Living Soul: Painting and Graphics of the Second Half of the 20th Century in the Collection of the Taras Shevchenko National Museum (On the Problem of Perception and the Criteria for Determining Artistic Value)]. Svichado: Khudozhnyky. Vystavky. Kolektsi (vybrani statti 1990 — 2000-kh rokiv). Kyiv: Sofia-A [in Ukrainian].

Chuyko, T. (2014). Taras Shevchenko. Image in Art. Kyiv: Adef-Ukraina [in Ukrainian and English].

Shevelov, G. (1987). Vasyl Kurylyk i dvadtsiate storichchia [William Kurelek and the Twentieth Century]. In J. Murray, & G. Shevelov, Eds., Kataloh vystavky “Svit Vasylia Kurylyka” (pp. 10–51). New York: Ukrainian Museum [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-24

Номер

Розділ

Музейні колекції України та світу