Художні особливості бойківських і лемківських писанок з фондової колекції Музею етнографії та художнього промислу

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31500/2309-7752.20.2024.337898

Ключові слова:

фондова збірка писанок у Музеї етнографії та художнього промислу Інституту народознавства НАН України, інвентарні книги, писанка, бойківські і лемківські писанкарі, мотиви декору, колір

Анотація

Збірка писанок Музею етнографії та художнього промислу (МЕХП) Інституту народознавства НАН України є однією з найбільших в Україні — вона нараховує близько 13 тисяч одиниць збереження, які походять з багатьох історико-етнографічних регіонів, зокрема Опілля, Поділля, Середньої Наддніпрянщини, Волині, Полісся, Гуцульщини, Покуття, Бойківщини, Буковини, Надсяння, Підляшшя, Лемківщини і Холмщини. Найдавнішою у збірці є пам’ятка 1882 року з Опілля. Більшість збережених писанок датована першою третиною ХХ століття. У цій статті аналізуємо бойківські та лемківські писанки того часу, акцентуючи на їхніх художніх особливостях, зокрема розподільчих схемах (відповідно писанка може бути «двопільна», «чотирипільна», «восьмипільна» і типу «барильце»), а також на мотивах декору, зображень, колористиці тощо. Писанки з Лемківщини і Бойківщини мають спільні та відмінні риси у техніці виконання, підборі елементів розпису. У зазначених історико-етнографічних регіонах за способами прикрашення і техніками розпису писанки можна поділити на крашанки, шпильчасті, шкрябанки та написані способом воскового резервування. Важливо акцентувати на подібних геометричних і рослинних мотивах, а також рідкісних зображеннях (фігурних — у декорі писанок з Бойківщини і риби — на писанках з Лемківщини). Цікавими є дані про авторство та час написання, а також про роль писанок у календарних і родинних обрядах

Посилання

Horniatkevych, D. (1930). Rolia zhinky v povstavanni ukrainskoho nar. Mystetstva [The Role of Women in the Revival of Ukrainian Folk Art]. Nova Khata, 9, 1–3 [in Ukrainian].

Hurhula, I. (1929). Pysanky Skhidnoi Halychyny y Bukovyny v zbirtsi Natsionalnoho Muzeiu u Lvovi [Easter Eggs From Eastern Galicia and Bukovina in the Collection of the National Museum in Lviv]. Materialy do etnolohii y antropolohii, ХХІ–ХХІІ(1), 131–156 [in Ukrainian].

Hurhula, I. (1930). Rolia zhinky u zberihanniu liudovoho mystetstva [The Role of Women in Preserving Folk Art]. Nova Khata, 1, 5 [in Ukrainian].

Ivashkiv, H. (2024). Zbirka pysanok Muzeiu etnohrafii ta khudozhnoho promyslu: osoblyvosti dekoru [Collection of Easter Eggs at the Museum of Ethnography and Artistic Crafts: Decorative Features]. Narodoznavchi zoshyty, 5, 1258–1294 [in Ukrainian].

Ivashkiv, H. (2000). Motyv “vazona” v ukrainskii narodnii keramitsi XVI — pershoi polovyny XX stolit [The “Flowerpot” Motif in Ukrainian Folk Ceramics of the 16th to the First Half of the 20th Centuries]. Narodoznavchi zoshyty, 5, 860–889 [in Ukrainian].

Ivashkiv, H. (2007). Dekor ukrainskoi narodnoi keramiky XVI — pershoi polovyny XX stolit [Decor of Ukrainian Folk Ceramics of the 16th — First Half of the 20th Centuries]. Lviv: Instytut narodoznavstva NAN Ukrainy [in Ukrainian].

Inventarni knyhy Muzeiu NTSh. (n.d.). [Inventory Books of the Shevchenko Scientific Society Museum] [in Ukrainian].

Kobilnyk, V. (1937). Materiialna kultura sela Zhukotyna, Turchanskoho povitu [Material Culture of the Village of Zhukotyn, Turchansk District]. Litopys Boikivshchyny, 9, 76–115 [in Ukrainian].

Kokovskyi, F. (1934). Pysanky na Lemkivshchyni [Easter Eggs in Lemkivshchyna]. Zhyttia i znannia, 4, 100–101 [in Ukrainian].

Korduba, M. (1899). Pysanky na halyzkii Volyni [Easter Eggs in Galician Volyn]. Мaterialy ukrainsko-ryskoi etnolohii, 1, 169–210 [in Ukrainian].

Liashenko, O. H. (1983). Pysanky. Boikivshchyna. Istoryko-etnohrafichne doslidzhennia (pp. 295–297). Kyiv: Naukova dumka [in Ukrainian].

Liashenko, O., & Horbal, M. (2002). Pysanka. Lemkivshchyna. Vol. 2: Dukhovna kultura (pp. 317–329). Lviv: Instytut narodoznavstva NAN Ukrainy [in Ukrainian].

Markovych, P. (1972). Ukrainski pysanky Skhidnoi Slovachchyny [Ukrainian Easter Eggs of Eastern Slovakia]. Naukovyi zbirnyk Muzeiu ukrainskoi kultury v Svydnyku, 6(2) [in Ukrainian].

Oliinyk, O. (2020). Pysanka. Etnohrafichni hrupy ukraintsiv Karpat. Boiky (pp. 529–536). Kharkiv: Folio [in Ukrainian].

Oliinyk, O. (2020). Pysanka. Etnohrafichni hrupy ukraintsiv Karpat. Lemky (pp. 303–310). Kharkiv: Folio [in Ukrainian].

Skoryk, M. (1934). Boikivski pysanky (Narys) [Boiko Easter Eggs (Essay)]. Litopys Boikivshchyny, 4, 20–28 [in Ukrainian].

Smolii, Y. (2009). Pysankarstvo [Easter Egg Painting]. Istoriia dekoratyvnoho mystetstva Ukrainy. Vol. 3: Mystetstvo XIX stolittia (pp. 191–203). Kyiv: IMFE [in Ukrainian].

Antonovych, Y., Zakharchuk-Chuhai, R., & Stankevych, M. Pysankarstvo [Easter Egg Painting]. Dekoratyvno-prykladne mystetstvo (pp. 217–219). Lviv: Svit [in Ukrainian].

Tarnovych, Y (1941). Lemkivshchyna. Materiialna kultura [Lemkivshchyna. Material Culture]. Krakiv: Ukrainske vydavnytstvo [in Ukrainian].

Szszerbakivskyi, V. (1925). Osnovni element pochodzennya ornamentacii ukrainskych pysanok ta ichnie pochodczennia [The Main Elements of Ukrainian Pysanka Ornamentation and Their Origins]. Praga: Vydannia ukrainskogo іistoryczno-filologicznogo tovarystva v Prazi [in Ukrainian].

Krczek, F. (1898). Pisanki v Calicyi [Easter Eggs in Galicia]. Lud, 4. Lviv [in Polish].

Sydorowycz, S. (1927). Pisanki ukraińskie. Pisanki wszesnohistoryczne [Ukrainian Easter Eggs. Prehistoric Easter Eggs]. Praca renczna: Rocznik (pp. 20–49). Warszawa: Tow. Miłosników robot rencznych [in Polish].

Udziela, S. (1934). Ziemia Łemkowska przed pułwieczem [The Lemko Region Before the Turn of the Century]. Lviv: Nakładem Towarzystwa Ludoznawczego [in Polish].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-24

Номер

Розділ

Музейні колекції України та світу