Аспекти мистецтва доби тоталітаризму

Автор(и)

  • Надія Бабій Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника, Україна https://orcid.org/0000-0002-9572-791X

DOI:

https://doi.org/10.31500/2309-7752.20.2024.337902

Ключові слова:

тоталітаризм, соціалістичний реалізм, радянське мистецтво

Анотація

Нова праця доктора мистецтвознавства Олексія Роготченка «Шістдесят тоталітарних років: зображальне мистецтво України» присвячена комплексному аналізу системи, що понад 60 років декларувала єдиновірне бачення й відтворення світу, втягуючи до цього простору митців. Книжка ґрунтується на багаторічному дослідженні численних текстів, опублікованих у монографіях, мистецьких журналах і періодичних виданнях. Джерельною базою дослідження виступає масив документів первинних організацій Спілки художників, приватні архіви, фототека, колекції музеїв й приватних зібрань, інтерв’ю. Дослідник демонструє документи, що є свідченням поступової експансії системи на Україну, а після Другої світової війни — на Галичину, Буковину й Закарпаття. В основних розділах послідовно досліджено докорінні зміни у головних видах зображального мистецтва — скульптурі, живописі, станковій і прикладній графіці, сценографії; також розглянуто зародження зображальності у керамічній промисловості й художньому текстилі. Праця доводить, що актуальна проблематика мистецтва, створеного за тоталітарних режимів, зокрема Радянського Союзу, досі як слід не обговорена. У підсумкові автор зазначає, що, позбувшись панівного статусу ще у 1990-х, досі «панівний метод продовжує існування у вітчизняній зображальності».

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-24

Номер

Розділ

Рецензії